منوی دسته بندی

فلزیاب جی پی ایکس | جی پی 5000

فلزیاب جی پی ایکس

در این مطلب می خواهیم مروری بر سری فلزیاب جی پی ایکس (GPX 5000 , GPX 4500) شرکت مایلنب داشته باشیم. این مقاله حاوی اطلاعاتی در مورد فناوری استفاده از آنها، هدف دستگاه ها، تفاوت آنها با یکدیگر و غیره است. فلزیاب جی پی ایکس ماینلب دستگاه های گران قیمتی برای اکتشاف قطعات طلا هستند.

مدل GPX 4500 دیگر تولید نمی شود. GP در نام دستگاه مخفف Ground Penetration یعنی نفوذ به زمین است و عدد شاخص X به معنای سری تولید و 5000 نیز بیانگر بازه قیمت دستگاه می باشد.

این بدان معناست که مدل پایه GPX 4500 از نظر تعداد برنامه های جستجو متفاوت است – دارای سه حالت است، در حالی که مدل پرچمدار GPX 5000 دارای 6 حالت جستجو است. همچنین باید به فلزیاب GPZ 7000 اشاره کرد که متعلق به خط تولید دیگری است، دو برابر قیمت بالاتری دارد، اما از مدرن ترین فناوری ها استفاده می کند.

در این بررسی، ما در مورد مدل پرچمدار GPX 5000 بحث خواهیم کرد، زیرا این دستگاه چند منظوره است و گسترده ترین مجموعه عملکرد را ارائه می دهد. با این حال، در پایان بررسی، توضیح جداگانه ای برای هر یک از فلزیاب ها ارائه خواهیم کرد.

فلزیاب جی پی ایکس
فلزیاب جی پی ایکس

بررسی فلزیاب جی پی ایکس :

قیمت دستگاه جی پی 5000 :

قیمت دستگاه جی پی 5000 ممکن است بسته به شرایط بازار و ویژگی‌های مختلفی که دارد، متغیر باشد. در حال حاضر، قیمت تقریبی این دستگاه در بازار حدود 250 تا 280 میلیون تومان است. لازم به ذکر است که این قیمت ممکن است در آینده تغییر کند، بنابراین می‌توانید با مشاوره بازار موجود، قیمت دقیق‌تری را برای این دستگاه مشاهده کنید.

عمق زنی جی پی 5000 :

جی پی 5000 یکی از بهترین فلزیاب های نقطه زن جهان است که می تواند عمق زنی بالایی داشته باشد. بر اساس تست های انجام شده، این دستگاه می تواند تا عمق حداکثر ۲ متر فلزات را شناسایی کند . البته عمق زنی جی پی 5000 به چندین فاکتور بستگی دارد، مانند حجم و اندازه فلز، تنظیمات حرفه ای، نوع خاک و محیط.

شفت یا دسته :

تمام فلزیاب های این سری ماینلب از یک طراحی استفاده می کنند، به طوری که حتی طول آنها نیز یکسان است – 1100 میلی متر – 1300 میلی متر (43.3 اینچ – 51.2 اینچ). فلزیاب جی پی دارای دو واحد می باشد. واحد کنترل (باکس دستگاه) که دارای دو پنل کنترل در طرفین خود است – پنل جلویی و پشتی. واحد دوم باتری است و کاربر آن را حمل می کند. وزن کل دستگاه 2.4 کیلوگرم یا 5.3 پوند است.

نکته اصلی که باید در نظر داشته باشید این است که راحت ترین راه برای حمل فلزیاب استفاده از جلیقه ابزار است. هنگام حمل دستگاه در دستان خود از این فرآیند لذت نخواهید برد، زیرا سنگین است و باتری به کمربند شما وصل شده است.

اگر از کویل جستجوی 15 اینچی استفاده کنید، در یک لحظه خسته خواهید شد. من به شما توصیه می کنم اگر می خواهید بیشترین استفاده را از دستگاه داشته باشید و از آن ناامید نشوید، حتما پکیجی را تهیه کنید که شامل یک جلیقه ابزار باشد.

فلزیاب دارای یک محور مستقیم است که در واقع کل ساختار دستگاه را نگه می دارد. واحد کنترل دستگاه و بخش شفت پایین با یک کوبل یا لوپ به آن متصل شده است. دسته ای که به وسیله آن فلزیاب را نگه می دارید می تواند جابجا شود و به این ترتیب به طول بازو تنظیم می شود که امکان تنظیم کمی کل ساختار را فراهم می کند.

لوپ یا کویل فلزیاب جی پی ایکس :

مجموعه بسته شامل دو کویل جستجو است 11 اینچ Double-D و 11 اینچ Monoloop. توجه داشته باشید که این نوع بسته‌بندی فقط برای GPX-5000 موجود است، زیرا سایر سایر سری های GPX ممکن است شامل کویل‌های جستجوی مختلف باشد. علاوه بر این، حتی GPX 5000 دارای دو مجموعه بسته است و مجموعه Pro شامل یک سیم پیچ جستجوی اضافی است که Monoloop 15 در 12 اینچی است.

فلزیاب جی پی ایکس
فلزیاب جی پی ایکس

فلزیاب جی پی ایکس از تکنولوژی تشخیص القاء پالس (PI) استفاده می کند، بنابراین این یک فلزیاب VLF نیست و نباید انتظار داشته باشید که مانند یک دستگاه VLF رفتار کند.

استفاده از فناوری PI در فلزیاب ها با هدف جستجوی اهداف عمیق یا جستجوی قطعات طلا خاص است. با این حال، در حالی که PI تشخیص اهداف عمیق را تضمین می کند، نمی تواند اهداف را بر اساس رسانایی و القایی آنها به درستی تشخیص دهد.

این بدان معنی است که تقریباً هیچ تبعیضی در این نوع دستگاه ها وجود ندارد، که حوزه کاربرد این فلزیاب ها را به کشف قطعات طلا، سکه، جواهرات و غیره محدود می کند.

هدفون دستگاه :

تمام فلزیاب‌های سری جی پی مجهز به هدفون هستند، اما مدل‌های ارزان‌تر دستگاه دارای هدفون‌های سیمی با جک 6.35 میلی‌متری (1/4 اینچی) هستند، در حالی که نمونه‌های گران‌قیمت دارای هدست بی‌سیم هستند. فلزیاب دارای جک هدفون است که روی پایه باتری قرار دارد.

این بسیار راحت است، زیرا اغلب اوقات باید دستگاه را روی زمین قرار دهید و هنگام استفاده از جلیقه ابزار فقط یک سیم وجود دارد که فلزیاب را به جعبه کنترل آن متصل می کند.

باتری :

تمامی سری فلزیاب جی پی ایکس از باتری مدرن لیتیومی با شارژ سریع 7.4V-9.2 A/h استفاده می کنند که حدود 13 ساعت کارکرد مداوم دستگاه را فراهم می کند. همان طور که قبلا اشاره کردیم باتری جدا از دستگاه است و باید به کمر خود ببندید یا جلیقه مخصوص دستگاه استفاده کنید.وزن باتری 780 گرم است که امکان حمل تعدادی باتری یدکی را نیز به شما می دهد.

حتی پس از یک ساعت گنج یابی می توانید باتری را شارژ کنید، به این معنی که برای شروع شارژ، نیازی به تخلیه کامل آن نیست. چرخه شارژ کامل باتری کمتر از 3 ساعت طول نمی کشد. مجموعه پکیج دستگاه شامل یک واحد شارژ است، بنابراین می‌توانید باتری را از برق شهری یا داخل ماشین در هنگام رفتن به مکانی که در آن حفاری می‌کنید شارژ کنید.

واحد کنترل یا جعبه مادر دستگاه :

از آنجایی که این یک فلزیاب VLF نیست، بلکه یک PI است، به راحتی قابل کنترل است، اما دارای یک صفحه نمایش LCD کوچک است. دستگاه دارای یک کنترل پیچیده است. 5 سوئیچ چند منظوره و سه رگولاتور پتانسیومتر در پنل جلویی با نمایشگر LCD روی آن (با نور پس زمینه) تعبیه شده است.

منوی کاربر از چهار زبان انگلیسی، اسپانیایی، روسی و عربی پشتیبانی می‌کند. منوی تنظیمات نسبتاً گسترده است، بنابراین می توانید دستگاه را در صورت نیاز تنظیم کنید.

فلزیاب جی پی ایکس
فلزیاب جی پی ایکس

تقریباً تمام تنظیمات لازم برای یک دستگاه فلزیاب حرفه ای وجود دارد. حالت‌های سکه و عتیقه جات ، که فلزیاب‌های VLF دارند، به حالت‌های جستجوی GPX 5000 اضافه شدند، بنابراین همانطور که در بالا ذکر کردیم، GPX را به یک دستگاه چند منظوره‌تر تبدیل می‌کند.

فلزیاب جی پی ایکس دکمه ای روی دسته خود دارد که به کاربر اجازه می دهد از حالت بالانس اصلی به حالت ردیابی سوئیچ کند.با رها کردن دکمه، به حالت اصلی باز می گردید. زمانی که به بالانس زمین نیاز است، این نسبتا راحت و مفید است.

حالت های جستجو :

فلزیاب جی پی ایکس 5000 یک دستگاه حرفه ای است، به این معنی که کاربر آن باید در کل فرآیند گنج یابی فکر کند، نه فقط هنگام تنظیم دستگاه. در اینجا لیستی از حالت های جستجو از پیش تعیین شده دستگاه را می توانید مشاده کنید:

  • عمومی
  • عمیق
  • سفارشی
  • جستجو سریع
  • Hi Mineral – زمین بسیار معدنی.
  • Hi Trash – زمین آلوده

بیایید در نظر داشته باشیم که حالت‌های جستجوی GPX 4500 و GPX 5000 متفاوت هستند، بنابراین حتماً باید دفترچه راهنمای کاربر را مطالعه کنید. از آنجایی که در محدوده این مقاله نمی‌توانیم تمام ویژگی‌های دستگاه را مورد بحث قرار دهیم، حتما دفترچه راهنمای کاربر را مطالعه بفرمایید.

تفاوت بین 4500 و 5000 چندان ضروری نیست. برای مثال، حالت‌های جستجوی «طلای خوب» و «نمک/طلا» فقط در مدل 5000 موجود است، در حالی که برعکس، تنها مدل دستگاه 4500 دارای حالت «دوره نمک» است. با این وجود، 4500 فقط سه حالت جستجوی از پیش تعیین شده دارد، در حالی که مدل 5000 دارای شش حالت جستجو است.

فناوری استفاده شده در فلزیاب جی پی :

GPX 5000 از فناوری جدید حسگر چند دوره ای (MPS) و همچنین فناوری ولتاژ دوگانه (DVT) استفاده می کند. فناوری MPS به طور قابل توجهی حساسیت فلزیاب را هنگام کار بر روی لایه های بالایی زمین افزایش می دهد.

هنگامی که دستگاه از فناوری MPS استفاده می کند، پالس هایی با طول های مختلف به زمین ارسال می کند: پالس های کوتاه با پالس های بلند جایگزین می شوند و بالعکس. به همین دلیل امکان افزایش حداکثر عمق تشخیص تا 4 برابر (در مقایسه با GPX 4000) وجود دارد.

فناوری DVT یک فناوری نظامی است. علاوه بر این، این فناوری حساسیت دستگاه را به اجسام کوچک افزایش می دهد. چنین اثری با تغییر ولتاژ میدان الکترومغناطیسی ساطع شده توسط سیم پیچ جستجو به دست آمد. همچنین، فناوری DVT جبران کامل میدان تولید شده توسط کویل را به داخل زمین با برخی مواد معدنی تضمین می کند.

علاوه بر این، فلزیاب از تنظیم زمان بندی الکترونیکی هوشمند (SETA) استفاده می کند که به این دلیل دستگاه با محتوای بالای مواد معدنی فرومغناطیسی نسبت به زمین حساسیت کمتری دارد.

این فناوری به فلزیاب اجازه می دهد تا در زمین های پیچیده کار کند و دستگاه عمق تشخیص اولیه خود را حفظ کند. بسیاری از فلزیاب های دیگر در هنگام مواجهه با کانی سازی یا شوری بالای خاک عمق تشخیص خود را به طور خودکار کاهش می دهند، در حالی که GPX 5000 عملکرد بالایی را در این مورد نشان می دهد.

بالانس دستگاه فلزیاب جی پی ایکس :

Minelab GPX دارای عملکرد بالانس زمین خودکار است. هنگامی که GPX روشن است، از حالت Tracking استفاده می کند که به طور خودکار تعادل زمین را بسته به ترکیب خاک تنظیم می کند. زمانی که کاربر حرکت می کند، این امر به طور مداوم اتفاق می افتد.

با این حال، می توانید آن را خاموش کنید و در این صورت فلزیاب یک بار تعادل زمین را انجام می دهد و دستگاه پس از این تغییرات پارامترهای زمین را دنبال نمی کند.

علاوه بر این، برخی از ویژگی‌ها در خود فرآیند بالانس زمین وجود دارد. در برخی از انواع زمین مانند ماسه یا خاک سیاه معدنی نشده ممکن است هیچ تداخلی از زمین وجود نداشته باشد و در این حالت توصیه می شود بالانس دستگاه را خاموش کنید که باعث افزایش عمق تشخیص دستگاه و سطح حساسیت می شود.

همچنین لازم به ذکر است که GPX 5000 دارای قابلیت های نسبتاً گسترده ای در هنگام تنظیم بر روی زمین است که افزایش حساسیت به قطعات کوچک طلا را در هر نوع زمین بسیار معدنی تضمین می کند.

تفکیک فلزات در GPX :

مطمئنم، شما به یاد دارید که تفکیک فقط برای کویل های DD امکان پذیر است. فلزیاب دارای تفکیک با صدا است، بنابراین وقتی لوپ بالای یک هدف آهنی قرار میگیرد صدای آستانه کاملاً ناپدید می شود. می‌توانید عملکرد تفکیک را طوری تنظیم کنید که هنگام کشف سکه، قطعات طلا را از دست ندهید یا اجسام آهنی را نادیده بگیرید.

عملکرد تفکیک فلزیاب جی پی نسبتاً خوب عمل می کند، اما دستگاه تقریباً هر هدف ساخته شده از فلز را در مناطق زباله شناسایی می کند، که یک مشکل است.

حذف نویز :

بسیار مهم است که همیشه قبل از حفاری صداهای مختلف مانند نویز برق، تشعشعات تلفن همراه، خطوط انتقال برق و غیره را حذف کنید. این ممکن است تداخل جزئی باشد، اما با این حال به طور قابل توجهی بر فلزیاب های PI تأثیر می گذارد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات جهت خرید فلزیاب با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید.

فلزیاب شیراز

‫2 نظر

  • کامیاب گفت:

    سلام لطفا قیمت پک کامل چقدر درمیاد؟

  • کامیاب گفت:

    سلام
    چرا درمورد عمق نفوذ توضیحی داده نشده؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *